Kompleksowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie kraśnickim – projekt
Od czerwca 2014 roku do lipca 2015 roku Zespół Szkół im. Józefa Twaroga w Księżomierzu bierze udział w projekcie współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, pod nazwą „Kompleksowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie kraśnickim”, realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013, Priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty”, Działanie 3.5 „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół”, którego wnioskodawcą i realizatorem jest Powiat Kraśnicki.
Projekt realizowany jest w naszej szkole przez 12 nauczycieli uczących w szkole podstawowej i 9 nauczycieli uczących w gimnazjum. Szkolnym Organizatorem Rozwoju Edukacji jest pani Bożena Rusinek. Główny cel projektu to poprawa funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli poprzez: kompleksowe wsparcie polegające na poprawie spójności programów doskonalenia nauczycieli z potrzebami szkoły, wzrost kompetencji nauczycieli uczących w szkole poprzez udział w procesie doskonalenia w ramach opracowanego i wdrożonego Rocznego Programu Wspomagania, podniesienie jakości współpracy dyrektorów szkół i nauczycieli poprzez organizację sieci współpracy i samokształcenia, oraz poprawa zdolności planowania, projektowania i realizacji procesu doskonalenia nauczycieli i dyrektorów szkół poprzez opracowanie i monitorowanie Powiatowego Programu Wspomagania.
Roczny Plan Wspomagania Publicznej Szkoły Podstawowej im. Józefa Twaroga w Księżomierzu zamyka się w obszarze „Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki”. Obszar ten został wybrany w wyniku wywiadu z dyrektorem szkoły, spotkania z Radą Pedagogiczną i po analizie dokumentacji szkoły. Z zebranych informacji wynika, między innymi, że uczniowie niezbyt aktywnie angażują się w proces edukacyjny i tym samym nie osiągają sukcesów na miarę swoich możliwości w tym na sprawdzianach zewnętrznych. W toku diagnozy stwierdzono również: dość mają niską motywację do nauki oraz małe poczucie odpowiedzialności wobec obowiązków szkolnych. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka, z których najważniejsze to: nie docenianie wartości edukacji, oraz brak jasnych perspektyw pracy w przyszłości. Poprawa efektów w wybranym obszarze będzie możliwa dzięki poszerzeniu modelu pracy dydaktycznej o nowe narzędzia z obszaru technik uczenia się i metod motywujących do nauki. Ważna jest tu również rola rodziców w motywowaniu dzieci do pracy.
Nauczyciele Publicznego Gimnazjum w Księżomierzu jako obszar działania w ramach rocznego planu wspomagania wybrali „Postawy uczniowskie. Jak je kształtować?”. Głównym celem podjętych działań jest kształtowanie u uczniów motywacji do nauki i uświadomienie im wartości edukacyjnych oraz analiza i aktualizacja programu wychowawczego szkoły zgodnie z przyjętym w szkole systemem wartości. Realizacja postawionych celów wynika z analizy dokumentacji szkolnej, wywiadu z dyrektorem szkoły i wniosków z przeprowadzonego warsztatu diagnostycznego z Radą Pedagogiczną i pogłębionego warsztatu diagnostyczno – rozwojowego z zespołem zadaniowym. Ustalono, że istnieje potrzeba poszerzenia wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie diagnozowania sytuacji wychowawczej i potrzeb uczniów oraz skutecznej współpracy z rodzicami przy kształtowaniu postaw uczniowskich. Należy wypracować lepsze narzędzia służące kształtowaniu postaw uczniowskich zgodnych z systemem wartości promowanych w szkole oraz oczekiwaniami rodziców.