ankieta.jpg

Gdzie najchętniej spędzilibyście wakacje?

Pokaż wyniki
statystyki.jpg
  • Odwiedziło nas: 434430 osób
  • Do końca roku: 331 dni
  • Do wakacji: 141 dni
newsletter.jpgleftBottom.jpg
Logo BIP
http://www.owocewszkole.org/
http://www.mlecznypuchar.pl/
http://www.trzezwyumysl.pl/

„Czytać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej…”

Jesteś tu: » Strona główna » Z życia szkoły » Rok 2013/2014 » „Czytać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej…”

„Czytać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej…”


W bieżącym roku szkolnym klasa VI przystąpiła do udziału w ogólnopolskiej grze czytelniczej Między nami czytelnikami. Gra zorganizowana została przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, wydawcę serii podręczników do języka polskiego Między nami przeznaczonych dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. 



Gra miała na celu promocję czytelnictwa wśród uczniów szkół podstawowych i gimnazjów poprzez skłonienie ich do refleksji nad literaturą. Zadania były tak opracowane, żeby  zachęcić uczniów do mówienia o książkach, komentowania ich treści i wzajemnego przekonywania do przeczytania ciekawych książek. Gra czytelnicza wzmacniała działania nauczyciela. Jako akcja przychodząca spoza szkoły miała szansę dać uczniom dodatkową motywację do sięgnięcia po książkę.


Do gry nauczyciel mógł zgłosić tylko jedną klasę. Wybrańcami okazali się uczniowie integracyjnej klasy VI, którzy jako zespół wybrali nazwę Książkowe Bractwo. Opiekunem grupy była nauczycielka języka polskiego, p. L. Król – Niedziałek oraz nauczyciel wspomagający, pani Agnieszka Kondracka. Rozgrywki trwały od grudnia, na które składały się 4 etapy. W tym czasie tworzyliśmy ranking najpopularniejszych książek dla dzieci i młodzieży. Rankingi stworzone przez klasy posłużyły jako materiał do opracowania list najchętniej czytanych książek w poszczególnych województwach i w całym kraju.  Okazało się, że pierwsze miejsca na tych zbiorczych listach bardzo często zajmują te same książki – skądinąd bardzo ciekawe i z pewnością warte czołowych pozycji. Ranking ten dla naszego województwa, jak również dla całej Polski można zobaczyć na stronie gry http://czytamy.gwo.pl/


Kolejnym zadaniem było stworzenie plakatu promującego film, w którym wspólnie biorą udział bohaterowie książek zajmujących 8, 9 i 10 miejsce w rankingu naszego województwa. Film często bazuje na literaturze. Zwykle książka przewyższa swą adaptację filmową, ponieważ działa na indywidualną wyobraźnię każdego czytelnika. Wrażliwość scenarzysty, reżysera, autora zdjęć i aktorów to filtr, który nie przepuszcza do widza wszystkich niuansów, dostępnych dzięki obcowaniu z książką. Ale bywają też takie ekranizacje, które dzięki tej samej wrażliwości twórców stają się dziełem równie dobrym, a czasem nawet doskonalszym niż książka. Z całą pewnością film może sprawić, że oryginał literacki staje się bardziej popularny, a jego bohaterowie zapisują się w zbiorowej wyobraźni. Chcąc to wykorzystać oraz przechwycić do zbiorowej wyobraźni uczniowskiej bohaterów literackich wartych zapamiętania i bliższego poznania, wykonaliśmy plakat do filmu „W pogoni za marzeniami”. Film łączył bohaterów książek „Charlie i fabryka czekolady”,  „Hobbit, czyli tam i z powrotem” oraz „W 80 dni dookoła świata”. Sporządziliśmy plakat, na którym bohaterowie książkowego świata wyruszają, aby spełniać swoje najskrytsze pragnienia.


Trzecim zadaniem było napisanie alternatywnego zakończenia wybranej książki. Praca ta wymagała nie tylko znajomości wybranej pozycji książkowej, ale także pewnej wrażliwości twórcy, który będzie potrafił wejść w rolę autora. Tu potrzebny był pomysł i wyobraźnia, aby wyrwać się z szablonu znanej treści. Szóstoklasiści spisali się naprawdę dobrze. Napisali alternatywne zakończenie książki „Chłopcy z Placu Broni”, oczywiście szczęśliwe dla godnego ocalenia od śmierci Nemeczka.


Trud włożony w wykonywanie działań związanych z udziałem w grze był nam potrzebny. Nie tylko uwrażliwiał nas na piękno literatury, ale także integrował środowisko klasowe. Wspólne działania na rzecz wykonania poszczególnych zadań przyczyniło się do zacieśnienia więzi koleżeńskich. Aby praca przyniosła pozytywny efekt, należało nauczyć się współpracy w zespole klasowym oraz uzupełniania się w procesie tworzenia.


Rzadko rozmawiamy o przeczytanych książkach, zwłaszcza w czasach, kiedy telewizor czy komputer stały się tak bardzo konkurencyjne. A przecież zamykanie się w pokoju, aby bez celu i pożytku siedzieć przed telewizorem czy komputerem pogłębia naszą samotność.  Jedyną aktywnością, która może konkurować z czytaniem książek, jest spotkanie z drugim człowiekiem. Zresztą obie te aktywności – czytanie książek i spotkanie z drugim człowiekiem – łączy największa korzyść, która może z nich wyniknąć: przyjaźń, a niekiedy nawet miłość.

 

 

Sponsorzy nagród w konkursie "Szkolnastrona Roku 2015"

Megamatma