21 marca - Międzynarodowy Dzień Poezji
"I niech wiersz, co ze strun się toczy,
będzie, przybrawszy rytm i dźwięki,
tak jasny jak spojrzenie w oczy
i prosty jak podanie ręki"
Leopold Staff
Międzynarodowy Dzień Poezji został ustanowiony przez UNESCO w 1999 roku. Obchodzony jest głównie w Paryżu, gdzie od lat funkcjonuje tradycja festiwali poetyckich. Hucznie świętuje się też Dzień Poezji w Grecji - w Delfach i Atenach, a także w Hiszpanii. W Polsce to święto nie jest zbyt popularne, jednak od lat 21 marca odbywają się różne imprezy związane z poezją, częściej w lokalnych domach kultury niż w dużych miastach. Dzień ten jest okazją do promocji czytania, pisania, publikowania i nauczania poezji na całym świecie.
W tym roku postanowiłyśmy przyłączyć się do obchodów tego międzynarodowego święta i zorganizować warsztaty literackie dla uczniów integracyjnej VI klasy. Celami zajęć była popularyzacja twórczości poetyckiej oraz przełamanie bariery związanej z analizą i interpretacją liryki. To bardzo ważne i trudne zadania, ponieważ poezja często wzbudza w uczniach niechęć i strach. Nie jest łatwo przekonać ich, że praca z liryką nie stanowi niewolniczej pracy, lecz jest swoistym zaproszeniem do innego świata – świata wyobraźni, w którym podmiot liryczny wyraża swoje uczucia za pomocą z pozoru skomplikowanych metafor i epitetów. Tymczasem uczniowie szybko się zniechęcają, zrażeni spotkaniem ze środkami stylistycznymi, których nie potrafią odczytać, przez co jest dla nich trudniejsze zrozumienie sensu utworu. Próbowałyśmy także przypomnieć, że w dobie Internetu i nowoczesnych mediów istnieje poezja, wiersze i poeci.
W ramach warsztatów w klasie szóstej każdy z uczniów zaprezentował swój ulubiony wiersz wielkiego uznanego twórcy literatury, tj. Jana Kochanowskiego czy Wisławy Szymborskiej, ale również mogliśmy usłyszeć utwory mniej znanych autorów. Wspólnie wyszukiwaliśmy obrazy poetyckie, dokonywaliśmy analizy i interpretacji utworów. Dzieci przedstawiały swoje odczucia i przeżycia związane z ich odbiorem, prezentowały poziom zrozumienia wiersza. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych z zainteresowaniem przeglądali tomiki poetyckie oraz słuchali interpretacji wierszy Juliana Tuwima i Jana Brzechwy. Następnie zadaniem uczniów było wykonanie przekładu intersemiotycznego wybranego wiersza. Prace plastyczne odzwierciedlały poziom zrozumienia, jak
i trafność oddania nastroju utworu. Plakaty zostały wyeksponowane w bibliotece szkolnej wraz z wybranymi tomikami wierszy. Tego dnia większość czytelników szkolnej biblioteki interesowała się twórczością poetycką.
Mamy nadzieję, że warsztaty literackie chociaż w niektórych uczniach przełamały niechęć do liryki oraz pokonały barierę języka poetyckiego.