„Czytanie dobrze działa na rozum i chroni od kataru”
W roku szkolnym 2013/2014 klasa I SP brała udział w ogólnopolskim projekcie promującym czytelnictwo „Świerszczykowy Klub Pożeraczy Liter”. Organizatorem Programu było wydawnictwo Nowa Era.
Celem Programu było:
- zapoznanie uczniów klas 0-3 z bogactwem literatury dla dzieci
- wyrabianie wśród dzieci potrzeby i nawyku obcowania z książką lub czasopismem
- rozwijanie u dzieci sprawności językowych, twórczego myślenia i wyobraźni
- stworzenie nauczycielom „przestrzeni” do wykorzystania, w której pomogą dzieciom odkrywać i poznawać świat literatury
- wspieranie nauczycieli i rodziców w zachęcaniu i motywowaniu uczniów do czytania książek w dobie wirtualnej rzeczywistości.
Każdy z członków Klubu otrzymał od nauczyciela specjalną legitymację członkowską, w której należało wpisywać tytuły przeczytanych książek i czasopism. Osoba dorosła (mama, tata, babcia, dziadek…) musiała potwierdzić zapoznanie się dziecka z dana pozycją – podpisem w legitymacji. Za każdą przeczytaną lub wysłuchaną pozycję dziecko otrzymywało od nauczyciela pieczątkę. Po zapełnieniu kolejnych legitymacji dziecko dostaje kolejne znaczki z tytułami Pożeraczy Liter, informującymi o wejściu na wyższy poziom w czytelniczej hierarchii Klubu:
- znaczek żółty - „Wielki Pożeracz Liter”,
- znaczek pomarańczowy - „Jeszcze Większy Pożeracz Liter”,
- znaczek czerwon y- „Największy Pożeracz Liter”.
Stworzyliśmy również Klasową Bibliotekę. Każde dziecko przyniosło z domu jedną książkę, której założyliśmy kartę biblioteczną. Książki były w szkole do końca roku i dzięki temu inni członkowie Klubu mogli zapoznać się z ulubionymi pozycjami koleżanek i kolegów. Na zakończenie roku dzieci, które brały aktywny udział w projekcie otrzymały pamiątkowe dyplomy.
Największym Pożeraczem Liter okazał się Marcel Stefanek i zajął I miejsce w klasie, II miejsce należy do Szymona Niedziałka, a III do Amelki Tuderek.
Zdecydowana większość klasy również osiągnęła wysokie wyniki w czytelnictwie i została wyróżniona dyplomami.
Świerszczykowy Klub funkcjonowałsprawnie dzięki zaangażowaniu się w jego działalność nie tylko dzieci, ale szczególnie rodziców, którzy zachęcali i motywowali swoje pociechy do czytania.